נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מהו מלווה קצר מועד (מק"מ)

כסף להלוואה

מלווה קצר מועד הוא כסף שממשלת ישראל לווה מהאזרחים המעוניינים להלוות לה מכספם. תמורת הכספים שהאזרחים מלווים למדינה, היא מנפיקה אגרות חוב הנמסרות למלווים. בכל חודש מנפיק בנק ישראל סדרה של מק"מ – אגרות חוב, ומוכר אותן במכרז לכל המרבה המחיר. מדוע צריכה מדינת ישראל ללוות כספים מהאזרחים? מה היתרונות ברכישת מק"מ ומה החסרונות הפוטנציאליים שלו? מה בין מק"מ לאגרות חוב ממשלתיות? בשורות הבאות נבהיר נקודות עיקריות הקשורות במלווה קצר המועד.

כסף ושעון

מק"מ – למה המדינה צריכה את זה

מלווה קצר מועד הוא כאמור כסף שהאזרחים מלווים למדינה, ולא ההיפך כפי שעשוי להשתמע מהשם שלהן. מי שמלווים כסף למדינה, עושים זאת לתקופה של שנה אחת. בתום התקופה יחזרו אגרות החוב למדינה, והיא תשלם תמורת כל אגרת חוב כזאת סך של שקל אחד. רכישת אגרות החוב, לעומת זאת, מתבצעת במכרז כך שלרוב נמכרות האגרות לציבור תמורת סכום הנמוך משקל אחד לאיגרת בכמה אגורות. מבחינת המדינה, מדובר בדרך מצוינת לספוג כספים מהציבור ולהקטין את כמות המזומנים בשוק. אם המדינה מעוניינת להקטין עוד יותר את כמות המזומנים, היא פשוט מנפיקה יותר אגרות חוב בהנחה שהן יירכשו על ידי משקיעים פוטנציאליים. במצב שבו המדינה מעוניינת להגדיל את כמות המזומנים, כמו בתקופות של משבר פיננסי, היא תקטין באופן משמעותי את הנפקת המק"מ.

יתרונות וחסרונות ברכישת מק"מ

היתרון הגדול והבולט ביותר ברכישת מק"מ טמון בעובדה שמחזיקי האגרות יודעים בוודאות גמורה מהו הסכום שיקבלו תמורתן בסוף המסלול. עם זאת, בפרק הזמן שבין ההנפקה לבין הרכישה של המק"מ על ידי המדינה, האגרות הללו משמשות כניירות ערך לכל דבר ונמכרות במחירי השוק בדיוק כמו כל נייר ערך אחר. ההבדל העיקרי בעת רכישה ומכירה של מק"מ הוא שהעמלות בעת ביצוע העסקה הן נמוכות מאד יחסית לעמלות הנגבות ברכישה או מכירה של ניירות ערך אחרים.

החיסרון הגדול של מק"מ הוא שניירות הערך הללו אינם נושאים ריבית. המשמעות היא שאם במהלך התקופה שבה מחזיק מאן דהו מק"מ היתה עליית ריבית יש בכך משום הפסד עבורו. זאת, כיון שבכסף שהיה עומד לרשותו אילולי רכש מק"מ, היה יכול לרכוש ניירות ערך אחרים או פק"מ ולהרוויח את הריבית. גם עליה באינפלציה עלולה לפגום ברווחיות של המק"מ.

מק"מ ואגרות חוב ממשלתיות אחרות

ניירות הערך הקרובים ביותר למק"מ מבחינת המהות שלהם, הם אגרות חוב ממשלתיות. ואולם אגרות חוב כאמור מונפקות לתקופות ארוכות יותר, עם כל היתרונות והחסרונות הכרוכים בכך. מק"מ מונפקות לתקופה של שנה אחת לכל היותר, כאשר בכל חודש דואג בנק ישראל להנפיק סדרה חדשה של מק"מ. מבחינת המדינה מדובר בספיגת מזומנים, ואילו מבחינת הרוכשים מדובר בניירות ערך בסיכון נמוך, גם אם לוקחים בחשבון את עניין הריבית או האינפלציה. עובדה היא שבשנים האחרונות הניב המק"מ תשואות חיוביות. סאת, בהעדר אינפלציה של ממש ובהעדר העלאות ריבית, למעט ההעלאה האחרונה.

לפרטים נוספים: https://www.shakoof.org.il

פרויקטים ישראלים שעוזרים לכם לחסוך כסף לפרטים נוספים כנסו.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא פיננסים
הכסף שלכם שווה הרבה יותר

שמעתם על תיקון 190 לפקודת מס הכנסה? ידעתם שבזכותו תוכלו להרוויח יותר וליהנות מהטבות שונות? ריכזנו עבורכם את כל