נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

האם לספרדים ואשכנזים יש ריהוט שונה בבית הכנסת?

ריהוט בבית הכנסת

עם השנים התקבלו בקהילות ישראל השונות עקרונות הקשורים במראה בית הכנסת. לעקרונות אלו ניתן ביטוי במבנה בתי הכנסת, בצורת הריהוט ובצורת הישיבה. בין העדות השונות קיימים הבדלים מספר בתבנית בית הכנסת שנוצרו עקב ריחוק גיאוגרפי וגלות ארוכת שנים. בית הכנסת על עיצובו השונה נותר במתכונתו – בית מקדש מעט לתורה ולתפילה. על השינויים ואופיים – בתי כנסת בקרב החוגים השונים מאז ועד היום.

 

בית הכנסת – המבנה

ברמה הלכתית לא ניתנו הוראות מיוחדות לצורת המבנה הפנימי של בית הכנסת. העקרונות השונים לבניית בתי כנסת השתרשו עם השנים בקרב קהילות ישראל בתפוצות.

ריהוט בבית הכנסת

ריהוט בית הכנסת

היכל/ארון קודש

  • המנהג הרווח בעבר היה אחסון ספרי התורה וחפצי הקודש בתיבה. את התיבה אחסנו בחדר אחר והיא הובאה להיכל התפילה בשעת התפילה והוחזרה בסיומה. עם הזמן שונה המנהג והתיבה נשארה באולם התפילה. התיבה שינתה צורה ונבנתה כארון. את הארון הציבו בכותל המזרח הפונה כיוון ירושלים.
  • בבתי הכנסת הספרדיים מכנים את המקום הזה בשם "היכל" ואילו בקהילות אשכנז הוא נקרא: "ארון קודש".
  • נהוג להגביה אזור זה למעלה מכל בית הכנסת ולפרוס שטיח לפניו, עליו עומדים הכוהנים בזמן ברכת כהנים.

 

הבימה

באמצעם של בתי כנסיות ישנו אזור מוגבה המכנה: "הבימה". במרכזה נמצאת תיבה – השולחן עליו מעמידים או מניחים (לפי מנהג המקום) את ספר התורה בשעת קריאת התורה. בבתי כנסת של עדות אשכנז נהוג לבנות מקום ישיבה למגביה. רהיטי לביא מציעים מגוון פתרונות ריהוט לבתי כנסת: כיסאות ומערכות ישיבה, תכנון ועיצוב בתי כנסת, ארונות קודש ועבודות אמנות. רהיטי לביא מעניקים שירות ל-6,000 קהילות ברחבי העולם.

 

עמוד התפילה

בבתי הכנסת האשכנזיים בסמוך לארון הקודש, בקדמת בית הכנסת נמצא העמוד. זהו המקום בו עומד שליח הציבור המכונה גם "חזן". העמוד אינו נמצא בבתי כנסת של עדות המזרח, שם שליח הציבור מתפלל מעם התיבה. בקהילות ספרד מנהל שליח הציבור את התפילה ממקומו לעיתים ואילו בעדות אשכנז התפילה לעיתים מתנהלת מבימת בית הכנסת.

ריהוט בבית הכנסת

סדר הישיבה בבתי כנסת אשכנזיים וספרדיים

השוני בין העדות מתבטא גם סדר הישיבה. בבתי כנסת של עדות המזרח מקיפים האנשים את הבימה בצורת ח' ואילו בבתי כנסת אשכנזיים מקומות הישיבה צופים כולם כשפנים אל ארון הקודש.

 

המחיצה בין עזרת הגברים לעזרת הנשים

מעיקר הדין ישנו ציווי הלכתי להצבת מחיצה בגובה מטר וחצי בין הגברים לנשים. רבים החמירו בהקמת מחיצה המתנשאת מעל ראשי המתפללים לצורך שמירה מקסימלית על גדרי הצניעות.

 

בתי כנסיות בעולם

במוזיאון בית התפוצות קיימים דגמים ממוזערים של בתי כנסיות מערים רבות בעולם. בתי הכנסת נבדלים זה מזה בסגנון הבנייה והעיצוב. אופיים החיצוני של בתי הכנסת נגזר מסגנון העיצוב באותה תקופה, מיכולותיהם הכספיות של בני הקהילות ומהגבלות השלטונות בתקופות השונות.

ריהוט בבית הכנסת

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא רהיטים
ארון מצויר
ארונות בזול לסטודנטים

יש הטוענים שתקופת הלימודים האקדמיים, בין אם מדובר במכללה או בתיכון זו אחת מבין התקופות היפות ביותר בחייו של

ספה גדולה
פוטון

ריהוט רחוב נכנס יותר ויותר לאופנה לאחרונה, וניתן לראות אותו, וכמובן- ליהנות ממנו, כמעט בכל מקום. החל בבתי מגורים,