כמעט כל אחד שמעוניין לרכוש רכב חדש שואל את עצמו את השאלה אם כדאי לחבור לטרנד הפופולארי של כל אותם חובבי רכבים חשמליים ולהתנסות ברכב היברידי חסכוני ולא מזהם, הרי שמירה על הסביבה עוד לא הרגה אף אחד.
טוב, אם להודות על האמת, לרוב מדובר בסיבות כלכליות מטעמי חיסכון בדלק, אך השאלה העיקרית כאן היא האם באמת רכבים היברידיים עדיפים יותר על פני רכבי בנזין ודיזל או שיש בהם חסרונות שגורמים להם להיות פחות אטרקטיביים, לפחות כרגע.
חשוב לדעת: כל שוק הרכבים נמצא כעת במגמת שינוי עולמית לטובת הרכבים החשמליים. רכבי יוקרה כדוגמת אאודי, ב.מ.וו ומרצדס כבר החלו להוציא גרסאות רכבי חשמל פלאג – אין (הטענה עם כבל חשמל) ורכבים היברידיים גם ברכבי SUV.
אם כבר קיימת התלבטות היא צריכה להיות בבחירה בין רכב היברידי לרכב חשמלי לחלוטין (פלאג – אין). אך בואו ננסה להבין תחילה אם יתרונות רכב היברידי עולות על החסרונות שלו מול רכבי בנזין ודיזל. הנה הם לפניכם:
מה זה רכב היברידי?
המילה 'היבריד' בלועזית פרושה 'כלאיים' או הכלאה בין שני מצבים. במקרה זה מדובר בהכלאה בין שתי יחידות הנעה שונות שמצויות באותו רכב: מנוע בעירה פנימית רגיל, בנזין או דיזל וסוללות חשמל שמצויות גם כן באותו הרכב.
רכבי יוקרה כדוגמת אאודי, ב.מ.וו ומרצדס כבר החלו להוציא גרסאות רכבי חשמל פלאג – אין (צילום: Unsplash.com).
מערכת ממוחשת שמצויה ברכב מצליחה לנהל את יחידות ההנעה בצורה שמאפשרת חיסכון בהוצאות הדלק ובזיהום האוויר. לעתים המערכת מניעה את שתי יחידות ההנעה יחד ולעתים את אחת מהן בלבד.
סוגים של מכוניות היברידיות:
כיום יש מגוון רכב של רכבים היברידים שנמכרות בכל סוכנויות הרכב והיבואנים בארץ ניתן לרכוש אותם בדיוק באותם מסלולים שרוכשים רכבי בנזין וסולר. מימון מלא או מסלול ליסינג פרטי ואם מתאפשר לכם אז במזומן כמו שישראלים אוהבים.
מכונית היברידית מקבילית: מכוניות מסוג הונדה אינסייט או טויוטה פריוס עובדות עם סוג מנוע שכזה.
במנוע היברידי מקבילי מופעל מנוע החשמל שברכב במהירויות נמוכות וטוב במיוחד לנסיעה עירונית שמבזבזת כמות גדולה יותר של דלק.
מנוע הבעירה הפנימית (בנזין או דיזל) שגם קיים ברכב, יופעל בנסיעות קבועות ויטען את המצבר החשמלי. רכב מסוג זה גם מנצל אנרגיה שנוצרת ברכב בעת בלימה וממיר אותה לאנרגיה חשמלית שמטעינה את המצבר החשמלי.
מכונית היברידית טורית: במצב זה מנוע הבעירה הפנימית עובד כספק כוח למצבר החשמלי שמניע את הרכב.
המנוע החשמלי למעשה משמש כמנוע המרכזי, משום כך לרוב נמצא שמנוע הבנזין או הדיזל שברכב יהיו מנועים קטנים. כשלא מתאפשרת טעינת הסוללה החשמלית מנוע הבעירה הפנימית יכנס לפעולה.
רכב היברידי "רגיל" מול רכב היברידי נטען (פלאג-אין):
עולם הרכבים החשמליים הולך ומתפתח בקצב מהיר ביותר. כיום, טעינת הרכב על ידי סוללות החשמל שנעשית באופן עצמאי על ידי מנוע הבעירה הפנימית הרגיל, ניתנת גם להטענה חיצונית (פלאג-אין).
רכב נטען (פלאג-אין): כלי רכב חשמלי נטען, או בקיצור בלועזית PHEV (Plug-in Hybrid Electric) הוא רכב בעל מערכת חשמלית מתקדמת יותר שמסוגלת לבצע הטענה של סוללת החשמל שברכב עם חיבור לעמדת טעינה ייעודית.
כיום מצויות עשרות עמדות טעינה לרכבים חשמליים בחניונים מוסדרים בדומה לחניונים בבנייני משרדים. עפ"י נתוני משרד האנרגיה מתוכננות בתוך כשנתיים הקמת עשרות עמדות טעינה בכבישים ומאות נוספות בערים.
אפשרות טעינה נוספת היא הזמנת עמדת טעינה אישית בבתים פרטיים להטענת רכב חשמלי (במקרה זה יש לבדוק אם תשתית החשמל בבית מסוגלת להספק החשמל שעמדה זו דורשת).
יתרונות רכבים היברידיים:
המנועים החשמליים ברכבי היברידי הם שקטים, לא מרעישים ולא מזהמים. ברכבי היברידי ניתן ליהנות משני העולמות, מצד אחד מנוע בעירה פנימית בעל תאוצת כוח ומצד שני מנוע שקט וחסכוני.
לעומת רכבים חשמליים פלאג – אין בהטענה מלאה, שכיום מוגבלים בטווח הנסיעה שלהם, רכבי ההיבריד מסוגלים לעבור מרחקים רבים ועדיין להיות צנועים בדלק. במידה וסוללת החשמל ברכב מתרוקנת ההנעה מתחלפת למנוע הבעירה הפנימי.
רכבים חשמליים תורמים גם בנושא זיהום הרעש ולא רק זיהום האוויר. חשבו על טור שלם של רכבים חשמליים שעומד בדממה, ללא קרטועי מנוע, ללא זמזומים פנימיים, ללא רעש חיצוני שנוצר ברגע לחיצה על דוושת הגז. כל אלו תורמים לירידה בנזק הנגרם מזיהום רעש.
כל היתרונות הללו באים לידי ביטוי בחיסכון כלכלי, חוץ מנושא המחיר שעל פי כל התחזיות צפוי לרדת בשנים הקרובות.
חסרונות רכבים היברידיים:
מחיר: מחירם של רכבי ההיברידי עדיין יקר בהשוואה לרכבי בנזין ודיזל. זהו החיסרון העיקרי שלהם וישנן גם סיבות נוספות: רוב הקונים חוששים מהיום שבו יאלצו להחליף את סוללת הליתיום – יון שמשמשת את המנוע החשמלי ברכב.
החלפתה תעלה בטווח מחיר שבין 6000 – 8000 שקלים. יחד עם זאת, מחיר הסוללות החשמליות הולך ויורד בהדרגה, בנוסף לכך אחריות יצרניות הרכבים על סוללות חשמליות ברכב מגיעה כיום ל- 5 או אף 8 שנים.
חוסר בגיוון רכבים(?): חיסרון זה הוא חיסרון מוגבל כיוון שכיום דגמי רכבי ההיברידי רק הולך וגדל במהירות רבה.
כן, זה נכון שבהשוואה לרכבי מנוע בעירה פנימית, בנזין או דיזל, עדיין יש הבדל גדול באפשרות הבחירה ודגמי מכוניות היבריד עדיין מצומצם בהשוואה למנועים רגילים. אך כאמור, פער זה הולך וקטן במהירות בכל שנה.
פחות חסכונית לנסיעות ארוכות: אם מדובר בנהג שרגיל לבצע נסיעות מרובות מחוץ לעיר, ראוי לבדוק אפשרויות אחרות שיוזילו את מחיר הדלק, כמו רכב דיזל. עיקר החיסכון ברכבי חשמל הן בנסיעות עירוניות
לסיכום:
אם נבחן את כל היתרונות שמציע רכב היברידי יחד עם החסרונות היחסיים שקיימים בו נגלה שרכב זה מיועד בעיקר לנהגים עירוניים או נהגים שגרים בפריפריה.
זוהי אינה הנחה גורפת אך היתרון הגדול של ההיברידי הוא ביכולת ניצול הסוללה החשמלית בנסיעות איטיות ובעמידות בתאוצות ובלימות שקיימים לרוב בנסיעות עירוניות.
נכון להיום, רכבי ההיברידי ובעיקר רכבי החשמל הנטענים מהווים את חוד החנית בטכנולוגיה ומקודמות על ידי מיטב יצרני הרכב העולמיים, ביניהם יצרני רכבי פרימיום כגון: מרצדס, אאודי וב.מ.וו שרואים לאן שוק הרכבים נוסע. במידה ואכן יתממשו כל התחזיות יתכן ורכבי הסוללה החשמליים יגרמו לרכבי הבנזין והדיזל להיעלם מהעולם.