אחת מדרכי הבנייה החדשים של רחובות, שקנתה לה שביתה בשנים האחרונות בישובים שונים בישראל, היינה הבנייה של רחובות הולנדיים.
צורת הבנייה הזאת בולטת הן בערים ותיקות בישראל, והן בערים חדשות שהבנייה והאכלוס שלהן הסתיימו בשנים האחרונות. יותר ויותר מדרכות נבנות באמצעות לבנים משתלבות, ומספר גדל והולך של רחובות נבנים על טהרת הלבנים המשתלבות.
זאת, במקום סלילת רחובות באמצעות האספלט המסורתי. מה זה בגלל רחוב הולנדי? מדוע מניחים אבנים משתלבות ולא אספלט ברחובות ההולנדיים? בשורות להלן נביא סקירה ממצה של הנושא.
רחובות הולנדיים – מה זה בעצם
השם רחובות הולנדיים ניתן בישראל, לרחובות המרוצפים רובם ככולם באמצעות אבנים משתלבות ולא באמצעות אספלט. ברחובות מהסוג הזה אין אבני שפה המבדילות את המדרכות מהכבישים, ולרוב ההבדל היחיד בין אזור המותר להולכי רגל בלבד לבין אזור המיועד לתנועת כלי רכב, מתבצע באמצעות קו, המבדיל לכאורה בין האזורים השונים.
למעשה, למרות השם היומרני משהו, הרחובות מהסוג הזה אינם אופייניים להולנד דווקא, אלא לאזורים שלמים באירופה, בעיקר בחלקים העתיקים של הערים האירופיות הוותיקות. כך ברומא, בפריז וגם באנטוורפן או בריסל, ניתן למצוא רחובות העשויים כולם מאבנים משתלבות. ריצוף הרחובות באבנים התבצע בזמנו פשוט כיוון שזה היה החומר הזמין היחיד והנוח ביותר, לבנות רחוב מרוצף.
האספלט נכנס לשימוש שנים רבות לאחר שהרחובות הללו רוצפו. מדובר ברחובות ארוכים, ולרוב גם צרים יחסית, העוברים מתחת לגשרים או מבנים מונומנטליים אחרים באירופה או בסמוך אליהם.
רחובות מרוצפים עוברים גם בסמוך לכיכרות או אפילו בתוכן, כאשר התנועה בהן איננה מפריעה לאנשים ההולכים בכיכר להמשיך בדרכם. רחובות מהסוג הזה יועדו במקור להולכי רגל, או לכל היותר למרכבות רתומות לסוסים, שעברו בהם במהלך היום והלילה.
מדוע מניחים אבנים משתלבות ברחובות הולנדיים
כאמור, הסיבה שבגללה רוצפו הרחובות המכונים רחובות הולנדיים באמצעות אבנים משתלבות, הייתה מעשית גרידא ולא תוצאה של החלטה מכוונת. עם זאת, בערים המודרניות, ובכלל זה בערים ובישובים הנבנים בישראל בשנים האחרונות, נפוץ הנוהג לרצף רחובות שלמים באמצעות אבנים משתלבות המעניקות להם מראה עתיק ואקזוטי, ולהימנע מריצוף באספלט. למגמה הזאת יש שני טעמים התומכים בה.
הטעם הראשון, הוא האווירה השקטה והמעניינת שמשדר רחוב המרוצף באספלט. זאת, בניגוד לאווירה הפחות שקטה והיותר סוערת שמשדר האספלט. חוסר ההפרדה המעשית בין המדרכה לכביש, מחייב כל רכב העובר ברחוב כזה להאט את נסיעתו ולהתחשב בתנועת הולכי הרגל.
ואולם הטעם השני לריצוף באמצעות אבנים משתלבות הוא חשוב לא פחות – ביצע תיקונים ברחוב כזה הוא קל ופשוט יותר מאשר ברחוב מרוצף אספלט.
בשיטה הזאת, פשוט מסירים את האבנים באזור המיועד לתיקון, מבצעים את העבודה ומחזירים את האבנים למקומן. כשמדובר באספלט, יש לקדוח ולשבור חתיכה מהאספלט, ובתום התיקון יש לייצר טלאי של אספלט במקום.
מעבר למראה הלא כל כך אסתטי, האספלט באזור החיבור הוא שביר, ותיקונים נדרשים לעתים קרובות. בעתיד הנראה לעין נראה, ככל הנראה, יותר ויותר רחובות המרוצפים באמצעות אבנים משתלבות.