נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

רשלנות רפואית צ'יפ גנטי – ההגדרה, ומתי ניתן לתבוע?

3 מיטות בית חולים

באמצעות צ'יפ גנטי ניתן לבדוק תסמונות שונות של פיגור שכלי שלא ניתן לבצע בבדיקות אחרות. מדובר על בדיקה ייחודית שצריכה להינתן לנשים הרות כאשר עולה חשד לאוטיזם בדרגות שונות. מה הקשר בין צי'פ גנטי לרשלנות רפואית – על כך במאמר הבא.

 

מהו צ'יפ גנטי?

צ'יפ גנטי הוא מכשיר בו מתבצעת סריקה של שינויים בכרומוזומים שאותם לא ניתן לגלות בבדיקות הסטנדרטיות לחוסר או עודף בכרומוזומים. השיטה החדשנית הזו בודקת בו זמנית אזורים שונים בחומר גנטי שניתן לראות ברזולוציה גבוהה.

במילים אחרות, ניתן למנוע לידות של עוברים עם תסמונות גנטיות, אוטיזם או פיגור שכלי. על מנת לבצע את הבדיקה המהירה והחדשנית יש לקבל הפניה מרופא בתחום הגנטיקה, אחרת ניתן לבצע אותה רק באופן פרטי, דבר הנושא עלויות יקרות. למשל, במשפחות בהם יש ילדים עם פיגור שכלי יש צורך בבדיקה כשמדובר בהיריון נוסף על מנת למנוע לידה של ילד נוסף עם פיגור.

 

מהי רשלנות רפואית צ'יפ גנטי?

כאשר אישה נמצאת בהיריון היא נתונה למעקב אצל גניקולוג לאורך 9 חודשים על מנת לבצע בדיקות כמו: אולטרה סאונד, סקירת מערכות, שקיפות עורפית, בדיקת חלבון עוברי, בדיקת מי שפיר, בדיקות דם ושתן על מנת לוודא שאין לה סוכרת היריון או רעלת היריון, בדיקות לחץ דם, בדיקות גנטיות ועוד.

במידה והמעקב אינו נעשה כפי שצריך והאישה לא נשלחת לבדיקות הדרושות או שהתוצאות אינן מפוענחות נכון, מדובר על רשלנות רפואית. על נושא זה ניתן להרחיב בקישור https://www.df-law.co.il/רשלנות-רפואית-בהריון/.

כשמדובר בבדיקת צ'יפ גנטי יכולה להיות רשלנות רפואית שתביא ללידה לא רצויה. כלומר, האישה לא נשלחת לבדיקה, לא מודעת אליה, במשפחה יש ילד אוטיסט או בעיית התפתחות חמורה וצריך לבדוק אם ייוולד ילד נוסף עם בעיות דומות, פענוח הבדיקה אינו נכון או שהרופא הגנטי אינו מיידע את ההורים על הסיכון בלידת עובר עם פיגור שכלי. כלומר, הייעוץ הגנטי צריך להיות בהתאם לבדיקת הצ'יפ הגנטי ולתוצאות שלו.

 

כיצד צריך להתנהל תהליך המעקב הרפואי?

במידה ועולים חשדות לפיגור שכלי אצל העובר בסקירות השונות והשגרתיות הגניקולוג צריך להפנות את האישה ההרה לבדיקת קריוטיפ. במשפחות בהם יש כבר ילדים עם פיגור הרופא מחויב לשלוח את האישה לבדיקת צ'יפ גנטי. אם בדיקת הקריוטיפ תקינה זה לא אומר שאצל משפחות כאלו לא צריך לעשות גם בדיקת צ'יפ גנטי.

לפיכך, אם נעשתה רק בדיקת קריוטיפ שיצאה תקינה והאם לא נשלחה לבדיקת צ'יפ גנטי שיכל למנוע את הלידה ובכל זאת נולד ילד שני עם פיגור שכלי, זוהי עילה לתביעת רשלנות רפואית. בכל הנוגע לרשלנות רפואית כזו או אחרת יש לפנות לעורך דין רשלנות רפואית ולהגיש תביעה משפטית נגד הרופא שהתרשל ולא שלח את האם לבדיקת צ'יפ גנטי.

חדר בית חולים בצבע ירוק
חדר בית חולים בצבע ירוק
אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין