נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מהי מחלת עבודה ומתי היא מוגדרת כתאונת עבודה

אַמבּוּלַנס

תאונת עבודה היא לא רק פגיעה המתרחשת בקשר ישיר ובו בעת ביצוע העבודה, עם השנים הוגדרו עשרות מחלות כמחלות מקצועיות בתקנון ביטוח לאומי. מהן מחלות מקצועיות? מתי הן מוגדרות כתאונות עבודה ואיך ניתן לתבוע את הזכויות בעקבות התפתחות מחלה כזו?

 

מהי מחלת עבודה?

על פי סעיף 79 בחוק ביטוח לאומי 1995 מחלת עבודה או בשמה המוסדי מחלת מקצוע הינה מחלה הקבועה ברשימת מחלות מקצוע על פי תקנות המוסד לביטוח לאומי והעובד חלה בה כשהייתה קבועה ברשימה (שכן הרשימה יכולה להשתנות עם השנים). המחלה תיחשב כמחלת מקצוע לעובד שחלה בה אם היא נגרמה באופן ישיר בשל חשיפה לחומרים או סביבה כחלק מביצוע ותנאי העבודה.

 

מה הזכויות של עובד שנפגע ממחלת מקצוע?

זכויותיו של העובד ניתנות מהמוסד לביטוח לאומי לסיוע בשיקומו ועל מנת לקבלן באופן מלא יש לפעול על פי הצעדים הבאים –

  1. על העובד הנפגע לפנות לרופא תעסוקתי בקופת חולים בה הוא מבוטח ולהסביר את חשדותיו לחשיפתו לחומרים מסוימים שעלולים להיות אחראיים על המחלה שממנה הוא סובל.
  2. אם הרופא התעסוקתי קובע כי מדובר במחלת מקצוע, על העבוד להגיש תביעת טופס 250 למוסד לביטוח לאומי על מנת לקבל טיפול רפואי ושיקום ללא עלות. אם הרופא קבע שאין המחלה נגרמה מהתעסוקה והעובד מתעקש על כך מוטב לו לבדוק אצל רופא אחר.
  3. בשלב הזה או לפני כן עם תחילת התהליך אנו ממליצים להתייעץ עם עו"ד תאונות עבודה בעיקר מכיוון שהנפגע עומד בפני תהליך לא קצר ואולי מסובך מול הביטוח הלאומי והגורמים הרפואיים.
  4. לקראת ועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי על הנפגע להכין ולהציג בפניהם את סדר האירועים הגרם למחלתו לפרוץ, תיק רפואי ומסמכים התומכים בטענת הנפגע. העובד לבדו ייתכן ויתקשה בכל אלו ללא עזרת עורך דין ויסיים את התהליך ללא התוצאות הראויות לפגיעתו.
  5. דמי הפגיעה שישולמו לתובע משולמים עבור תקופה שבמהלכה לא עבד עד כ 91 ימים ולאחר תקופה זו ניתן להמשיך את התהליך לקביעת דרגת נכות וקבלת מענק או קצבה על פי הדרגה שנקבעה.

 

מחלות מקצוע נפוצות

מחלות המקצוע הינן מגוונות והן נגרמות עקב שהות ממשוכת ועבודה בסביבה או עם חומרים הכוללים גורמים כימיים, ביולוגיים ופיזולוגיים, חשיפה ממושכת לרעלים, קרינה ותנאי עבודה מזיקים כמו רעש מופרז. מחלות מקצוע נפוצות הן מחלות עור, עצמות, דרכי הנשימה, הפקעות בשמיעה ובראייה וסוגי סרטן שונים.

לסיכום

אם הינכם עובדים בסביבה מסוכנת דעו שפיתוח מחלה בעקבות שהייה והתעסקות עם חומרים כאלה ואחרים עלולה להביא לסכנה, אם אתם חשים כי מחלה שהנכם סוחבים איתכם או מגלים זה עתה הינה קשורה באופן ישיר אל החשיפה עימדו על כך וקבלו את זכויותיכם מהמוסד המספק אותם.

כאב גב

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא כללי