נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

האם ניתן לערער על החלטה של בית משפט עם חוות דעת רפואית?

סמל

חוות דעת משפטיות הן אובייקטיביות, ולכן נתפסות אמינות ביותר.

אולם, אם אינכם מקבלים את דעתו של נותן חוות הדעת – זה ממש לא סוף הסיפור.

בדיונים משפטיים שונים, למשל בתאונות דרכים, או בבית-דין לעבודה, ממנה בית המשפט איש מקצוע מטעמו שידון בפרטים הרפואיים של הבדיקה, ויציע את מסקנותיו על התיק. כמובן, שגם הצדדים בתביעה יכולים להביא מומחים מטעמם – למשל, כמו המומחים של פורום רופאים https://www.forum-md.co.il – שיחזקו, או יסתרו את חוות הדעת האובייקטיבית. אולם, מה קורה כאשר חוות הדעת האובייקטיבית, מנוגדת לעמדתכם בדיון?

 

חוות דעת אובייקטיבית

דיון משפטי חייב להיות מבוסס על דעה מקצועית. לכן, בידי הסמכות השופטת במקרה, יש את הכוח למנות מומחה בלתי תלוי, מטעמה, שיבחן את פרטי המקרה ויתן את חוות דעתו. לרוב, הסמכות השופטת תקבל באופן כמעט מלא את דעתו של המומחה, שכן הוא מונה מטעמה. לכן, נוצר קושי מסוים לתובע, אם המומחה לא מסכים עם עמדתו בדיון.

 

חקירת המומחה מטעם בית המשפט

בדיון המשפטי, יש אפשרות לשני הצדדים לחקור ולתשאל את המומחה מטעם בית המשפט. באמצעות חקירה זו, ניתן לנסות ולערער על קביעותיו של המומחה. להציג ראיות ומסמכים שונים המראים את טעותו, או מראים שקביעתו יכולה להיות שונה מכפי שהוצג לבית המשפט.

בדרך זו, יכולים הצדדים בבית המשפט לערער את סמכותו של המומחה, ולהציג לסמכות השופטת את הקשיים או המורכבויות שעולות מקביעתו של המומחה. בכך, נפתח הפתח לשינוי דעתו של השופט במקרה, ובמקרים בהם החקירה מתנהלת היטב – אף לביטול עמדתו של המומחה, כמעט לחלוטין.

 

ערעורים

בוועדות שונות, ובדיונים משפטיים שונים, נשמרת לתובע זכות הערעור על החלטתו. מובן שלא ניתן לערער על כול החלטה והחלטה, אולם במקרים מסוימים – בעיקר מול ועדות רפואיות או בבית המשפט – ניתן לערער לפחות פעם אחת. השימוש בכלי הערעור מאפשר לתובע להתנגד בדרך אחרת לדעתו של המומחה, שכן אם דעתו אינה מתקבלת – ניתן לנסות ולהתחיל את התהליך מחדש.

החסרונות בדרך זו ברורים, שכן מדובר על תהליך רפואי שמתחיל מחדש, מאפס ממש. ונטל ההוכחה חוזר להיות על התובע. אולם, במקרים בהם חוות הדעת הרפואית כלל לא מתקבלת על הדעת, ונראית חסרת הוגנות או חסרת אובייקטיביות, ערעור הוא כלי מהותי וחשוב להשגת כול הזכויות וההקלות המגיעות לתובע.

כמו שראינו, חוות דעת מטעם מומחה היא לא סוף העולם, וניתן לערער אותה במספר צורות שונות במהלך הדיון הרפואי או המשפטי. באמצעים אלו, נשמרת הזכות להליך הוגן לתובעים, וגם נשמרת להם האפשרות לקבל את הפיצוי שמגיע להם, לפי דעתם ובתמיכת מומחים מטעמם – חשוב לציין, שללא תמיכה מקצועית, המתנגדת לדעת המומחה האובייקטיבי, יהיה קשה מעוד לערער על עמדתו, ולקבל את הפיצוי הנדרש.

 

 

ציוד של בית משפט

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין