נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

היתרונות והחסרונות של הגשת תובענה ייצוגית

תביעה ייצוגית

תובענה ייצוגית יכולה להיות כלי משמעותי עבור אנשים וקבוצות, המעוניינים להשיג צדק באמצעות תביעת חברות וגופים גדולים. כמו לכל דבר, גם לתובענה ייצוגית יש חסרונות לצד היתרונות, ואלה יכולים להשפיע גם על התובעים וגם על הנתבעים. במאמר זה נספר לכם על כל היתרונות והחסרונות, כדי שתהיו מודעים להם מבעוד מועד.

 

יתרונות של הגשת תובענה ייצוגית

תובענה ייצוגית היא תביעה אזרחית של יחיד בשמה של קבוצת אנשים – נגד גוף גדול. יש לסוג תביעה זו מספר יתרונות שונים:

  1. איחוד כוחות: תובענה ייצוגית מאפשרת למספר אנשים להם יש תלונות דומות להתאגד נגד נתבע אחד. כך אפשר לאחד משאבים ולייצר מינוף של הכוח.

 

  1. יעילות: שילוב של מספר תיקים לאחד יכול לייעל את ההליך המשפטי, לצמצם את הזמן בבית המשפט ולחסוך זמן ומשאבים.

 

  1. ייצוג של אנשים מקופחים: תובענה ייצוגית יכולה לאפשר לאנשים שאין להם אפשרות להשמיע את קולם עקב מצב כלכלי או פחד- לעשות זאת ולקבל צדק.

 

  1. פסקי דין אחידים: תובענות ייצוגיות מבטיחות פסיקה עקבית ואחידה עבור כל קבוצת התובעים. באופן זה ניתן להימנע מפסקי דין סותרים שעלולים לנבוע מניהול תיקים דומים בנפרד.

 

  1. השפעה חברתית: תובענות ייצוגיות להן יש פרופיל גבוה מושכות הרבה תשומת לב לנושאים מערכתיים, להתנהגות של תאגידים ועוד. בגלל הכוח הרב שלהן, של קבוצות של אנשים אל מול ה"כרישים" הגדולים, הן יכולות בסוף להוביל לשינוי של מדיניות, לרפורמות מועילות לחברה ולייצור הרתעה אצל תאגידים אחרים שחשבו להתנהג בצורה דומה.

מדובר בהרבה יתרונות, אז אם אתם רוצים להתחיל לפעול, פנו אל עורך דין מומחה בתחום כדוגמת עורך דין שמעון גיגי, והתחילו לבנות את התיק.

 

חסרונות של הגשת תובענה ייצוגית

לצד היתרונות, קיימים כמובן גם מספר חסרונות. זה לא אומר שאתם לא צריכים לחשוב על להגיש את התביעה, אבל כן כדאי לדעת שיש כמה סיכונים.

  1. תהליך ממושך ומורכב: מאבקים משפטיים עלולים לקחת הרבה מאוד זמן. לעיתים קרובות זה ייקח שנים עד שתגיעו לפתרון וזאת בגלל המורכבות של ניהול תובעים רבים. בנוסף גם תיאום של צרכים ואינטרסים של קבוצה גדולה עלולה להוביל לסיבוכים, חילוקי דעות ועוד- וכל אלה יכולים לעכב את התהליך.

 

  1. שליטה אישית מוגבלת: לתובעים בתביעה ייצוגית עשויה להיות שליטה מוגבלת על התיק, כולל על הדרך שבה הוא מתנהל, על משא ומתן ועל החלטות שונות.

 

  1. פיצוי קטן: מאחר ובדרך כלל מדובר בקבוצה גדולה, לפעמים הפיצוי שכל יחיד יקבל יהיה נמוך יותר.

 

לסיכום

תובענה ייצוגית יכולה להיות דרך להשיג צדק, ויש יתרונות רבים להתאגדות של כמה אנשים סביב תביעה אחת. אך גם לתביעות כאלה יש מספר חסרונות שיש לקחת בחשבון כשמחליטים לפצוח בתהליך זה.

תביעה ייצוגית

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין