נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מהו ההבדל המהותי בין מרמה להונאה?

פסיקה משפטית

עבירות מרמה והונאה עלולות להתרחש במגזר העסקי או הפרטי והן דורשות מעורבות של עורך דין פלילי, מקצועי ומיומן.

עם זאת, יש הבדל מהותי ומשפטי בין מרמה להונאה וכדאי להתייחס גם אליו בשביל למצות את הזכויות הקבועות בחוק

ההבדל העיקרי בין מרמה להונאה מקבל בחוק ביטוי בדמות הסעיפים המרכזיים שבגינם אפשר להאשים את החשוד. כך למשל הסעיף הראשון כולל בתוכו את כל עבירות המרמה שקשורות לקבלת דבר במרמה. לעומת זאת, הסעיף השני כולל בתוכו סעיפים שקשורים גם להונאה – לרבות קשירת קשר להונאה, זיוף מסמכים, התחזות לאדם אחר וכן הלאה.

מנגד, הבעיה המוסרית עם עבירות מרמה והונאה נמדדת באותה צורה. במילים אחרות, יכול להיות שמבחינה מהותית יהיה קשה להתייחס אחרת אל עבירות מרמה לעומת עבירות הונאה. יתרה על כך, היחס המשפטי נקבע על פי חומרת העבירה ולא על פי ההבדל הסמנטי או המהותי בין האירועים.

 

איזה סעיפים בחוק משפיעים על מרמה והונאה?

עבירות מרמה והונאה באות לידי ביטוי בתוך החוק במגוון ארוך של סעיפים רבים. כמעט בלתי אפשרי לשים את האצבע על מקרי הונאה או מרמה שכיחים, כי הם מתרחשים גם בגזר העסקי וגם במגזר הפרטי. אבל מה שכן אפשר להסכים עליו זו החשיבות של מעורבות עורך דין פלילי שמכיר את התחום ובקיא בו.

התייעצות עם עו"ד פלילי יכולה לעשות את ההבדל בין העונש המינימאלי או המקסימאלי הקבוע בחוק. בנוסף, יש מקרים שבהם התייעצות עם עורך דין שתחום ההתמחות שלו הוא הדין הפלילי תאפשר להפחית את חומרת העבירה. אז כדי למצות את הזכויות הקבועות בחוק, צריך להתייעץ עם עורך דין פלילי כמה שיותר מוקדם.

 

רף הענישה בגין מרמה והונאה

לכל סוג של עבירת מרמה או הונאה יש רף ענישה מעט אחר. כיום לא ניתן להשליך מעבירה אחת לעבירה אחרת, לכן גם בית המשפט נדרש לבחון כל מקרה לגופו. אז היתרון הוא שכך גם אפשר לבנות את תיק התביעה, אך החיסרון הוא שכתב הגנה לא מספיק משכנע עלול להחמיר את העונש.

בית המשפט אף רואה בחומרה מעשים ספציפיים שנועדו לפגוע או להסב נזק לאנשים אחרים, לארגונים, למוסדות וכן הלאה. בשביל להתמודד עם עבירות הונאה בתור נאשמים, צריך להתייעץ עם עורך דין פלילי ולעשות את זה כמה שיותר מוקדם.

 

כך בוחרים עורך דין פלילי

הבעיה היא שלא כל עורך דין פלילי מחזיק בניסיון המתאים כדי לייצג נאשמים בעבירות של מרמה או הונאה. אם רוצים שהייצוג יהיה אפקטיבי, צריך לבצע אותו על בסיס ידע קודם של עורך הדין ולאור פסקי דין רלוונטיים. כמו כן, יש לוודא שאותו עורך דין מבין את ההבדל המהותי וכמובן המשפטי בין עבירות מרמה להונאה.

 

איש משפט

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין