נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

אילו הליכים ניתן לבטל בהוצאה לפועל

חוב כספי

הליכי הוצאה לפועל נועדו לגרום לחייבים לשלם את חובותיהם, מה שמכריח אותם להיות צעדים "חונקים" על מנת לייצר לחץ על החייב ולמנוע ממנו להתחמק מתשלום החוב (ע"י גרירת רגליים או הברחת נכסים). חלק מהצעדים שננקטים כנגד החייבים במסגרת חדלות פירעון מונעים מהם אורח חיים תקין (הן במישור האישי והן במישור הכלכלי) ולכן עולה צורך לבטלם במהלך ההליך. כדי לבטל את אחד הצעדים שננקטו כנגד חייב יש להתחשב בכמה פרמטרים – התנהלות בתום לב מצד החייב, מידת הפגיעה של הצעד בחייב, מידת הפגיעה של ביטול ההליך בנושים והסיכוי שהחייב ינצל את ה"פרצה" כדי להימלט מתשלום (או למשל לצמצם אותו ע"י הברחת נכסים).

 

ביטול של צו עיכוב יציאה מהארץ

צו עיכוב יציאה ניתן לרוב כדי למנוע מהחייב לברוח מידה הארוכה של מערכת אכיפת החוק הישראלית, כאשר חייב נמצא בחו"ל קשה לשלוט עליו ולגרום לו לשלם את החוב, וצו עיכוב ייצאה מהארץ נועד כדי למנוע אפשרות כזו. כדי לבטל את הצו על החייב להוכיח שמטרת היציאה אינה התחמקות מתשלום החוב. למשל, מי שיש לו קרוב משפה דרגה ראשונה (הורה/אח וכו') במדינה אחרת יכול להציג את היציאה שלו כמוצדקת. פרמטר נוסף הוא להבטיח שהחייב לא ינצל את היציאה המוצדקת לשם התחמקות מתשלום, לשם כך נדרשת לרוב הפקדת ערבות או הצעת ערבים שישלמו את החוב במקום החייב. בנוסף, על החייב להציג את זהות המממנים של הנסיעה. פרט שעל רשם ההוצאה לפועל (או השופט) שעוסק בתיק להתחשב בו הוא צורת ההתנהלות של החייב לאורך ההליך, חייב שהתנהל שלא בתום לב יתכן שאין "לבוא לקראתו" ולאפשר לו לעזוב את הארץ.

 

בקשה לביטול על הגבלות שונות

הליכי הוצאה לפועל מלווים במגוון של הגבלות על החייב –  ביטול רישיון נהיגה, מניעת הקמה של תאגידים או מניעה של כהונה במשרות שונות, איסור על שימוש בכרטיסי אשראי ("כרטיסי חיוב") ועוד. תפקידם של האמצעים האלה הוא ללחוץ על החייב לשלם את החוב. כדי לבטל את אחת ההגבלות האלה יש להוכיח שהחייב אכן מתכוון לשלם את החוב או להראות שההגבלה היא חסרת פרופורציה ביחס לחוב (למשל – מי שפרנסתו היא בתחום הנהיגה לא רק מוגבל בתנועה אלא בגרעין של הזכות לקיום בכבוד). כדי להוכיח שהחייב מתכוון לשלם את החוב עליו לעשות אחד משני דברים – הפקדת ערבות (שתאפשר לגבות את החוב אם החייב ימשיך להתחמק) או להוכיח שהוא מתנהל ע"פ צו תשלומים שהוציא בית המשפט. בנוסף, ככל שהחייב מתנהל כדין יש יותר סיכוי שהרשם "יבוא לקראתו" ויבטל את ההגבלה. במקרה שבו הרשם מתרשם שהחייב "חזר לסורו" הוא רשאי להטיל את המגבלה מחדש. הקשה נוספת שהחייב יכול לבקש הוא ביטול עיקולים שיש על נכסים שונים שלו, גם בקשה כזו צריכה להיוץ מלווה בדרישות של ההקלות האחרות.

 

סיכום

ההגבלות איתן מתמודד חייב הן רבות, והן עלולות לפגוע בתפקוד התקין שלו (הן במישור האישי והן במישור הכלכלי). דא עקא, יש לזכור שהן לא חייבות ללוות אותו לאורך ההליך כולו. התנהלות תקינה בשילוב עם סיכוי רציני להחזיר את החוב יכולות לאפשר ביטול שלהן בתנאים מסוימים.

איש לפני טיסה

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין