נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

איך ניתן לקבוע פיצויים במקרה של עוגמת נפש

עורך דין לשון הרע

המונח "עוגמת נפש" על פי ההגדרה המשפטית נותר עמום בכל הנוגע לערכאות משפטיות שונות, מאחר ומדובר בתחושה אישית שקשה לכמת ולאמוד בבחינת הנזק הנגרם בגינה. כיום קיים קושי משמעותי בהגשה ובהוכחת תביעה בעילה של עוגמת נפש, אך אין מדובר במשימה בלתי אפשרית.

ההגדרה בחוק קובעת כי עוגמת נפש הנה "נזק שאינו של ממון", ושאיפתו הטבעית של בית המשפט הוא להביא לעשיית צדק. קיים טווח רחב הנתון לשיקול דעתו של השופט במקרים שונים בכל הנוגע לגובה הפיצוי, אך הוא יכול להגיע גם לעשרות אלפי שקלים, כל מקרה לגופו.

 

דרישה ותביעה בגין עוגמת נפש

תביעות בגין עוגמת נפש נבחנות בבית המשפט, ומומלץ כי הן ילוו בייצוג של עורך דין. יש לשקול היטב את נסיבות התביעה, שכן בית המשפט לא ממהר לפסוק פיצויים בעילה של עוגמת נפש. עם זאת, חשוב שתדעו כי כמעט ולא היו קיימים מקרים בהם בית המשפט החליט שלא לפסוק הוצאות משפט בכלל.

אם החלטתם לאחר התייעצות להגיש תביעה בגין עוגמת נפש, תהיה לכך השפעה כלכלית על הנתבע, ובנוסף לכך – תיווצר התרעה מיצירת עוגמת נפש נוספת עבור אחרים. לרוב תביעה בגין עוגמת נפש תצטרף לעילות אחרות אשר ביכולתן להוכיח כי אכן נגרמו לתובע נזק מוחשי.

 

הגשת תביעה באמצעות עורך דין

בתוך כתב התביעה יש לפרט ככל הניתן כיצד נגרמה לתובע עוגמת נפש בדמות של נזקים מוחשיים. אם בית המשפט יסבור כי ניתן לקבוע שאכן נגרם נזק – כך גדלים הסיכויים של התובע לקבל פיצוי כספי. התובע מוכרח להציג הוכחות בפני השופטים אודות נזקים כלכליים עקיפים, בזבוז זמן קיצוני, טרטור, טרחה, או מאמץ מופרז שנגרמו לו.

ככל שפגיעות אלו יוכחו באופן שאינו משתמע לשתי פנים, סיכויי הזכייה בפיצויים בגין עוגמת נפש יגדלו. חשוב להדגיש כי גובה הפיצוי יהיה פרופורציונלי, שכן בית המשפט לא מעוניין להכביד על הנתבע שלא לצורך. כתב תביעה המנוסח בצורה מקצועית, ע"י עורך דין מיומן מגדיל בצורה משמעותית את הסיכויים לזכייה בתביעה.

 

דוגמאות לפיצויים בגין עוגמת נפש

  • במקרה אחד נפסקו פיצויים בסך של 3 אלף ₪ לקשישה שחיכתה לשווא לאיסוף שלא הגיע לטיסה, והקשישה פספסה את הטיסה.
  • במקרה אחר נפסקו פיצויים של 9 אלף ₪ לזוג שתבע חברת נסיעות שהוציאה טיול למרוקו. בכתב התביעה תוארה מסכת ארוכה של כשלים באותו הטיול.
  • במקרה נוסף בית המשפט פסק פיצויים של 5 אלף ₪ למבוטח של חברת ביטוח בגין עוגמת נפש.

 

לסיכום

אחריותנו כתובעים היא לשכנע את בית המשפט כי מגיע לנו פיצוי. חובת ההוכחה היא עלינו, וכתב התביעה המוגש בגין עוגמת נפש צריך להיות מבוסס בנתונים וראיות בדמות של מסמכים רלוונטיים, הקלטות, ועוד. אל תהססו להגיש תביעה – אך עשו זאת באמצעות עזרה מקצועית.

מצוקה נפשית

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין