נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

איך להוכיח חשד לנהיגה תחת השפעת סם?

נהיגה תחת השפעת סמים

נהיגה תחת השפעת סם נחשבת לעבירה חמורה בדיני התעבורה. אדם שמורשע בעבירה הזאת, ככל הנראה שרישיונו יישלל ממנו לכמה שנים. הבעיה העיקרית היא שאוכלוסייה רבה במדינה מעשנת סמים שנחשבים לקלים, כמו סם הקנאביס. אדם שנעצר בכביש על ידי שוטר בחשד לנהיגה תחת השפעת סם, צריך להכיר את הזכויות השונות שיש לו ואת הפעולות השונות שיכולות להתבצע, מצידו ומצד השוטר.

 

הוכחת חשד

נהיגה תחת השפעת סמים היא עבירה שהמשטרה רואה אותה בחומרה. כחלק מהפעולות השונות שהיא מבצעת, המשטרה אוכפת חוקים מסוימים בכבישים. ניידות משטרה למשל, פרוסות בסופי השבוע בדרכים מרכזיות ובסמוך למוקדי בילוי, כדי לאתר נהגים שנוהגים תחת השפעת סם או תחת השפעת אלכוהול.

כאשר נוצר חשד אצל שוטר שאדם מסוים נוהג תחת השפעת סם, ניתן להוכיח את החשד שלו רק באמצעות בדיקה. הבדיקה שיכולה להוכיח זאת היא בדיקת שתן או בדיקת דם. שרידים של רוב הסמים המוכרים והנצרכים נשארים במחזור הדם גם שבועות לאחר השימוש בהם, כך שהבדיקות הללו מסוגלות להוכיח מי נהג תחת השפעת סם.

 

ההבדל בין אלכוהול לסמים

אזרחים רבים נוטים להתבלבל בין חשד לנהיגה בשכרות לבין חשד לנהיגה תחת השפעת סם. בדיקת הינשוף למשל, היא בדיקה קלאסית שמבצעים שוטרי משטרת ישראל לנהגים, על מנת לאמת או לשלול חשד לנהיגה תחת השפעת אלכוהול.

בדיקת הינשוף מתבצעת באמצעות נשיפה של הנהג אל תוך מכשיר הינשוף. מדובר בבדיקה שאינה פולשנית, כך שהשוטר יכול לחייב את האזרח לבצע אותה גם ללא חשד ממשי. לעומת זאת, בדיקות למציאת סמים בדם אלו בדיקות פולשניות, כך שחייב להיות חשד שיוביל את השוטר לחייב את הנהג לבצע את הבדיקה.

 

הוכחת השפעה? לא רלוונטית

בין אם נרצה ובין אם לא, העובדות כיום מראות על כך שנהגים רבים נוהגים לאחר צריכת סמים קלים כמו קנביס, במינונים קטנים שאינם משפיעים עליהם. למרות זאת, החוק לא מייחס חשיבות להוכחת השפעה. למשל, אדם יכול לצרוך אלכוהול ולא להשתכר כתוצאה מהצריכה, אך אם ערכי האלכוהול בבדיקת הינשוף יהיו גבוהים מהמותר, הנהג שביצע את הבדיקה ייחשב כמי שנהג בשכרות. אותו הדבר רלוונטי גם כלפי נהיגה תחת השפעת סמים.

 

מה מעורר חשד?

ישנם כמה סימנים שיכולים לעורר חשד מצידו של השוטר. השוטר מחויב לרשום את החשד ולתעד אותו, אם ניתן. למשל, שוטר שרואה אדם עם עיניים אדומות, יכול לטעון שהדבר עורר את החשד שלו. שוטר שמריח ריח קנאביס שעולה מהרכב החשוד, יכול לטעון שהדבר עורר אצלו חשד.

למרות זאת, בחלק מהמקרים בית המשפט עשוי שלא לקבל את הסיבה שעוררה את חשדו של השוטר. למשל, אם יש עוד אנשים ברכב, ייתכן וריח הקנאביס קשור אליהם ולא אל הנהג.

נהיגה תחת השפעת סמים

 

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין